Kinezyterapia. Na czym polega?

{[description]}
Kinezyterapia – nazywana również gimnastyką leczniczą – to jedna z metod fizjoterapii. Stosuje się ją u pacjentów z dysfunkcjami narządów ruchu, zmagających się z bólem kręgosłupa oraz jako element rehabilitacji pourazowej. Jej podstawą są ćwiczenia fizyczne, których zadaniem jest zmobilizowanie ciała do wysiłku. Na czym dokładnie polega kinezyterapia?

Techniki stosowane w kinezyterapii

Kinezyterapia to inaczej leczenie ruchem. Metoda ta zakłada wykonywanie ćwiczeń o charakterze wzmacniającym, rozciągającym oraz rozluźniającym, które przywracają sprawność fizyczną i przygotowują do dalszej rehabilitacji. Kinezyterapię prowadzi wykwalifikowany fizjoterapeuta w specjalnie przygotowanej do tego sali, wyposażonej w nowoczesne przyrządy gimnastyczne zwiększające efektywność i atrakcyjność ćwiczeń. Są to m.in. dmuchane piłki w różnych rozmiarach, drabinki, kolorowe taśmy, ciężarki, huśtawki, a nawet tory i schody do nauki chodzenia.

Kinezyterapię dzielimy na miejscową oraz ogólną. Terapia miejscowa polega na realizowaniu ćwiczeń oddziałujących bezpośrednio na uszkodzoną część ciała, np. wyłącznie stawy. Mogą to być m.in. ćwiczenia bierne – wykonywane przez fizjoterapeutę, izometryczne – polegające na napinaniu mięśni, a także samowspomagające oraz odciążające. Terapia ogólna skupia się na gimnastyce całego działa, tzw. ogólnokondycyjnej, i obejmuje m.in. ćwiczenia w wodzie, hipoterapię i nordic walking. Podczas kinezyterapii stosuje się różne dodatkowe metody, m.in. McKenziego (przy bólach kręgosłupa i stawów obwodowych) oraz Vojty (przy schorzeniach neurologicznych).

Kinezyterapia jako metoda lecznicza

Kinezyterapię stosuje się u osób ze schorzeniami i dysfunkcjami narządów ruchu, z wadami postawy, skarżących się na bóle mięśni, stawów, krzyża i kręgosłupa, a także w przypadku wybranych chorób układu oddechowego, nerwowego, trawiennego oraz moczowego. To również ważny element rehabilitacji pourazowej u pacjentów po zabiegach operacyjnych jamy brzusznej, mastektomii, udarze mózgu i zawale serca. Coraz częściej kinezyterapię wykorzystuje się podczas przygotowań do porodu. Kinezyterapia wskazana jest także w przypadku zachorowania na chorobę Parkinsona, stwardnienie rozsiane oraz ataksję. Nie należy jej stosować przy ostrym stanie zapalnym stawów, mięśni oraz kości, niewydolności krążeniowo-oddechowej, stanach gorączkowych oraz ogólnym silnym osłabieniu organizmu.

Największe zalety kinezyterapii

Kinezyterapia wzmacnia mięśnie, a jednocześnie zmniejsza ich napięcie, uelastycznia tkanki miękkie, odbudowuje układ kostny, koryguje wady postawy i nieprawidłowe nawyki ruchowe, zwiększa zakres ruchu. Poprawia również wydolność układu krążenia oraz oddechowego, pobudza czynności ośrodkowego układu nerwowego, usprawnia przemianę materii, a co najważniejsze podwyższa poziom endorfin. Główną zaletą kinezyterapii jest jednak znaczne zmniejszenie dolegliwości bólowych i ograniczenie ryzyka ich występowania w przyszłości, a także przyspieszenie procesu regeneracji organizmu i powrotu do zdrowia po urazie.

Źródła:

● Kinezyterapia, Wikipedia (http://pl.wikipedia.org/wiki/Kinezyterapia)
● Oleksik K., Kinezyterapia, czyli leczenie ruchem, Gazeta.pl Zdrowie (http://zdrowie.gazeta.pl)